Piramideteksten van Unas
Klik op het Oog van Horus om een afbeelding te zien van de hiërogliefen,
die bij de desbetreffende bezwering horen.
Recitatie.
De vlecht is verstrengeld door de vlecht1, het kalf met de scheve tanden2 die tevoorschijn komt uit de tuin is omstrengeld.
Aarde verslindt wat uit u is voortgekomen! Monster, ga liggen, kruip weg!
De dienaar van de zonneschijn is gevallen in het water! Slang, val om, zodat de zon je kan zien!
Recitatie.
De kop van de grote zwarte stier is afgehakt. Hpnw-slang, ik zeg dit over jou!
God-verjagende3 schorpioen, ik zeg dit over jou! Draai jezelf om, kruip de aarde in, gij over wie ik dit gezegd heb!
Recitatie.
Jullie twee (gif) spuwers zijn in de aarde, (slang), uw skelet bevindt zich in het hol.
Er is water neer gegoten, de vlieger en de schreeuwer⁴ zijn opgestaan, jou mond zal worden gesloten door de Smst-fetis, de mond van de Smst-fetis zal worden gesloten door Mafdet en de ene die vrij is gemaakt zal worden gebeten door de Vlecht.
O Zon! Bij de aarde voor Unas, bijt Geb voor Unas, bijt voor Unas de vader van degene die hem wilde bijten!
Dit is degene die Unas wilde bijten onmiddellijk nadat hij Unas zag; Unas heeft hem niet gebeten.
Hij is degene die tegen Unas optrad, direct nadat die naar Unas keek; Unas trad niet op tegen hem.
Jij bijt Unas, (slang) en hij zal jou er één (bijt) geven, jij kijkt naar Unas en hij zal jou een tweede (bijt) geven.
Vlecht is gebeten door een vlecht, een vlecht is gebeten door Vlecht⁵.
De hemel is verstrengeld geweest, de aarde is verstrengeld geweest, (ooit) is De Originele, ene die de leiding heeft over de rxt-mensen, verstrengeld geweest⁶, de (krokodil)-god wiens hoofd blind is zal worden verstrengeld en schorpioen jij zelf zult worden verstrengeld.
Dit zijn de twee bezweringen van Elefantine die zich in de mond van Osiris bevinden, welke Horus heeft geuit op de ruggengraat (van de overledene).
Afbeelding van de PT in de grafkamer van Unas, westelijke gevelpunt.
Recitatie.
Uw bot is uitgebeend en jij bent uitgebeend⁷.
Verlangens zijn aan banden gelegd en de pijlers in de plek van de (steen)ovens zijn geveld.
Het is Hemen.
Recitatie.
Vasculaire, vasculaire! Rudimentaire, rudimentaire!⁸.
Jij lange van zijn moeder!—-Tweemaal.
Vloeibare, vloeibare, Iati(-monster) schend de heiligheid niet(?)
Recitatie.
Cobra aan de hemel! Horus ‘s duizendpoot op de aarde!
De hoeder van Horus ‘s stier(en) stapt – Unas heeft gestapt op het glijden (slang) van Horus, (alleen maar doordat) Unas onwetend is, Unas wist het niet.
Op uw gezicht, jij in uw kreupelhout!
Wordt weggesleept, jij in uw grot!
Horus ‘s oven welke over de gehele wereld is, O laat het monster wegwezen.
Recitatie.
Wand spuug, baksteen braak!11
Dat wat uit uw mond is gekomen heeft zich tegen uzelf gekeerd.
Recitatie.
Twee Hts-scepters, twee Hts-scepters, zijn voor twee strippen papyrus, zijn voor twee strippen papyrus12, als vertrapt brood.
Leeuw ga weg!
Of je nu hier bent of dat je daar bent, dienaar, uitspugen!
Het woord vlecht refereert hier naar een slang. (J.P. Allen, pag. 61 notitie 6)
Het kalf met scheve tanden is zou een metafoor zijn voor een slang, wiens enige paar tanden ook scheef zijn. (Shmakov W1 pag. 12)
Shmakov vraagt zich af of het woord God ervoor wel op zijn plaats is. (W2 pag. 12)
De vlieger (kite) en de schreeuwer (screecher) refereren naar respectievelijk Isis en Nephthys.
De voorstelling hier is hetzelfde als die in bezwering 1
Een verwijzing naar de zon of de levende koning.
“Been” verwijst hier naar de giftand van de slang. In de volgende zin, worden de giftanden “pijlers” in de mond van de slang genoemd (“de pijlers in de plek van de (steen)ovens”).
De slang wordt vergeleken met een penis die (giftig) vocht produceert.
De vader van de slang is de aarde en wat de aarde eet (zijn “brood”) is de slang die verdwijnt in de grond: d.w.z. de slang wordt bedreigd door een andere slang.
De zon.
De slang komt tevoorschijn van onder een lemen muur.
Deze bezwering roept de macht van twee scepters aan tegen twee slangen of wormen, die lijken gelijken op twee stroken papyrus medula.