Het Boek der Dag
26651
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-26651,page-child,parent-pageid-15471,bridge-core-2.6.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-24.6,qode-theme-bridge,transparent_content,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive
 

Het Boek der Dag

Het Boek der Dag.

 

Het Boek van de Dag, hoewel gevonden in de koninklijke necropolis in Tanis, samen met fragmenten uit de tombe van Osorkon II en een bijna complete versie in het graf van Sheshonq III, is ook afgebeeld in de tombe van Ramses VI.
De nieuwste versie van het boek dat we hebben, is uit de particuliere graf van Ramose (TT132) dat dateert uit de 25e dynastie.
Verder zijn er slechts korte onderdelen van de tekst met betrekking tot de uren van de dag ontdekt op sarcofagen en papyri van de Late Periode.
Gerelateerd zijn ook de hymnen over de uren van de dag in de pronaos (een door zuilen geschraagde hal) van de Edfu tempel.

Champollion kopieerde oorspronkelijke versies van het boek uit de sarcofaag kamer en gangen van het graf van Ramses VI, maar ze kregen weinig aandacht.
In 1942, Alexandre Piankoff publiceerde een uitgave van het boek, maar zonder verwijzing naar de Tanis versies.

Het Boek van de Dag is opmerkelijk, omdat het in tegenstelling tot de meeste van de funeraire teksten is gericht op de reis van de zonnegod tijdens de dag, in plaats van zijn nachtelijke reis door de onderwereld.

Het begin van het “Boek der Dag“.

Boek der Dag“, Apophis tonende.

Boek der Dag” toont het gebied van het Riet.

Boek der Dag“, het laatste uur tonend.

De conclusie van het “Boek der Dag“.