Senoeseret III regeerde van 1879 voor Christus tot 1840 voor Christus in een tijd van grote macht en welvaart en was de vijfde koning van de 12e dynastie van het Middenrijk.
Hij was een grote farao van de 12e dynastie en wordt beschouwd als misschien wel de machtigste Egyptische heerser van de dynastie.
Zijn naam Senoeseret betekent: “Man van godin Oeseret“, zijn tweede naam betekent: “De ka’s van Ra zijn tevoorschijn gekomen“.
Zijn militaire campagnes leidden tot een tijdperk van vrede en economische welvaart die de macht van regionale heersers verminderde en leidde tot een heropleving van ambachten, handel en stedelijke ontwikkeling.
Senoeseret III was een van de weinige Egyptische koningen die tijdens hun leven vergoddelijkt en vereerd werden met een cultus
Het piramide complex van Senoeseret III te Dashur.
De kern van de piramide is gemaakt van modderstenen, maar het had niet langer een stenen gemetseld frame en de behuizing was bedekt met witte kalksteen.
J. de Morgan had grote moeilijkheden om de entree te vinden van de piramide, omdat de noordelijke kapel was zo gemaakt om potentiële grafrovers te misleiden.
De grafkamer lag niet op de verticale as van de piramide maar ten noordwesten van deze.
Aan de westmuur van de kamer stond een schitterende granieten sarcofaag, wiens 15 nissen waarschijnlijk gestileerde doorgangen voorstelden.
J. Wagner, M. Lehner en anderen, geven in ogenschouw dat Senoeseret III niet persé hier begraven hoeft te liggen, maar eerder in zijn grote begraafplaats te Abydos.
Ten noorden van de piramide ontdekte J.de Morgan prinsessen tombes geschikt in 2 galerijen van dezelfde hoogte.
Op verstopte plaatsen in de laagste galerij vond Morgan prachtige juwelen alsmede andere items die met de prinsessen begraven waren.
Hieronder een foto uit 1895 van Jacques de Morgan.
Granieten beeld van Senoeseret III, hij wordt afgebeeld met de nemes hoofddoek met een cobra-afbeelding van Wadjet aan de voorkant, de geplooide shendyt-kilt en de stierenstaart, zichtbaar tussen zijn benen.
Onder zijn voeten zijn negen bogen, die de traditionele vijanden van Egypte onder zijn macht symboliseren.
In tegenstelling tot zijn voorgangers, die werden getoond met geïdealiseerde gelaatstrekken, heeft Senoeseret zwaar gesloten ogen, gerimpelde en verwilderde wangen en samengeknepen lippen, de reden voor deze stilistische verandering is niet bekend, maar imitaties van zijn gelaatstrekken door latere koningen en particulieren suggereren dat de gelaatstrekken van Senoeseret bedoeld waren om zijn deugdzame kwaliteiten over te brengen.
Brooklyn Museum
Grensstèle Senoeseret III., gemaakt van kwartsiet, ca. 1860 v. Chr.;
Semna (Soedan); Egyptisch Museum Berlijn, inv.nr. 1197